– Hvem må ofres for at noe skal skje?
Ingrid Marie Ruenes bor i Brandehei og er en av de nærmeste naboene til skoleområdet. Daglig ser hun farlige trafikksituasjoner, og hun frykter det er en ulykke som skal til før noe skjer.
Snart skal nesten 1500 elever inn på skolene i denne veien hver dag
– Jeg fatter ikke at ikke trafikkplanen og reguleringsplanen for området rundt skolene er på plass og satt i gang. Det burde selvfølgelig vært satt i gang før Samkom- og Hunsfos-elever ble flyttet, men nå har det snart gått ett år, sier Ruenes til VT.
Når det er dårlig vær er det mange som kjører barna sine til skolen, og da blir de ifølge Ruenes kjørt «helt til døra».
– Da blir mine og andres barn satt i større risiko på grunn av mye mer økt trafikk, forklarer hun.
Forsøkte med aksjon
Ruenes og flere andre hadde en aksjon for noen år siden for å få foreldre til å slippe av barna nord for kirken og ikke kjøre inn på skoleområdet.
– Vårt eldste barn går nå i 2. klasse på videregående. Helt siden hun begynte i 1. klasse på Vennesla skole har vi snakket om trafikkbildet på så å si alle foreldrekonferanser. Lærerne bringer det videre. Alle vet at det er et problem, men det blir ingen endring, sier Ruenes.
Under intervjuet med Ruenes i krysset ved Vennesla videregående skole mandag morgen er det mange som tar en u-sving i krysset. Små barn går, løper og sykler i området, og trafikkbildet er uoversiktlig.
– Kommunen burde sette inn tiltak fram til trafikken er regulert slik den er tenkt til å være. Ekstra ille er det når folk parkerer bilene sine i krysset i tillegg, sier Ruenes.
Kommunen setter enda flere elever i buss: - Her mangler både fortau og gangfelt
Har parkeringsvakter
Avdelingsingeniør på Teknisk forvaltning i Vennesla kommune, Daniel Angelstad, forteller at de har parkeringsvakter som også dekker området ved skolene.
– Vi var der oppe i forrige uke, og skulle selvfølgelig hatt muligheten til å være der mer. Vi må bruke de ressursene vi har, forklarer Angelstad.
– En gjentagende problemstilling
Beredskapskoordinator i Vennesla kommune, Ingrid Sæther Konsmo, kaller trafikksituasjonen rundt skolene for en gjentagende problemstilling.
– Trafikksikkerhetstiltak er diskutert, men dette går mye på holdningsskapende arbeid. Vi vet at skolene jobber aktivt med å oppfordre til å ikke bruke bil på området og har dette som tema gjennom skoleåret, forteller Konsmo.
Trafikkløsning for området skal sees i sammenheng med den nye idrettshallen som skal bygges i området.
Her må barn og unge krysse veien for å komme til skolen
– Det jeg kan si er at trafikk er et stort tema i denne planen, og vi jobber for å se om det er mulig å løse avviklingen bedre enn slik det er i dag, sier Konsmo.
Hun tror foreldre kommer til å fortsette å kjøre barna sine til skolen, men håper at færre ser det som nødvendig.
– Det aller beste hadde vært hvis de fleste ikke kjører inn, men vi må uansett se om det er mulig å få til en bedre løsning for på- og avslipping. Da svømmehallen ble bygd ble busstoppet større så nå blir i det minste barna sluppet av på riktig side av veien.
«Hele» Lomtjønn reagerer på at barna nektes skoleskyss
Hun kan ikke gå mer i detalj om hva som diskuteres på nåværende tidspunkt, men understreker at fylkeskommunen, konsulenter og skolene er med i arbeidet med trafikkavviklingen i forbindelse med reguleringsplanen.
Oppfordrer til gange og sykling
Rektor ved Vennesla videregående skole, Gyrid Nedberg Grønlid, bekrefter at de driver trafikksikkerhetsopplæring og holdningsarbeid ved skolen.
– Vi er kjent med at det er en problemstilling knyttet til trafikk på Skoleveien og Auraveien. Vi oppfordrer alle foreldre til å ikke kjøre inn i skoleområdet, elevene hos oss er gamle nok til å gå fra hovedveien, sier hun.
Nå i russetiden har skoleledelsen oppfordret russen til å ikke kjøre russebilene inn til området.
– Vi har sett før at dette kan bidra til trafikkfarlige situasjoner da russen er et trekkplaster for barneskoleelevene. Dette har russen fulgt, sier rektoren.
– Ellers oppfordrer vi alle elever til å gå og sykle til skolen og ikke kjøre bil, sier hun.