– Dette er en utfordring som går igjen i flere kommuner. Særlig i større kommuner som Vennesla. Vi ser at når skoler blir lagt ned og randsonen flyttes er det mange som vil kjøre barna sine til skolen, sier Tom Erik Dønnestad i Nullvisjonen Agder.

Mandag ettermiddag har han tatt turen til skoleområdet i Vennesla sammen med to kolleger. Alle tre er enig om at området ikke er egnet for den trafikkbelastningen som oppstår ved skolestart og skoleslutt. VT har skrevet flere saker om foreldre som er bekymret for skoleveien til barna, og spesielt de siste meterne før de er inne i skolegården.

Tom Erik Dønnestad mener en hjertesone kan være løsningen i området rundt Vennesla skole, Vennesla videregående skole og Vennesla ungdomsskole. Foto: Marianne Furuberg

– Her er det ingen som sitter på løsningen alene, men det er fullt mulig å finne en løsning, sier Dønnestad og viser til Vanse skole som har opprettet en hjertesone rundt skoleområdet.

– Har jeg avverget én ulykke er det verdt det

Rundt Vanse skole er det nemlig opprettet en såkalt hjertesone hvor det oppfordres sterkt til at biler ikke skal kjøre. Ifølge rektor ved skolen har det hjulpet betraktelig på trafikken.

– Vi har opprettet på- og avstigningsfelter i lommer i allerede eksisterende infrastruktur. Vi har fått telefoner fra hele landet som ønsker tips til løsningen, og jeg vet det er noen kommuner som har brukt mye penger på å bygge hjertesoner, forteller rektor Halvor Sletta.

Han ble rektor ved skolen i 2009, og beskriver trafikksituasjonen på det tidspunktet som svært uoversiktlig.

Halvor Sletta er rektor ved Vanse skole. Der ble det opprettet hjertesone rundt skolen for flere år tilbake. I dag er ordningen godt etablert og rektoren opplever at foreldre ringer dersom de av en eller annen grunn ser seg nødt til å kjøre inn til skoleområdet. Foto: Cecilie Nilsen/Lister24

– Det kom mange elever med busser og det var mange som kjørte barna sine helt til døren. Det var helt nødvendig å gjøre noe, sier Sletta.

Sammen med kommune og FAU iverksatte skolen en Gå til skolen-aksjon, og etablerte hjertesonen hvor man ikke skulle kjøre bil.

– To-tre år senere begynte foreldre å ringe meg om de av en eller annen grunn måtte kjøre barnet sitt til døren, for eksempel om barnet gikk på krykker. Det må vedlikeholdes og minnes om, men nå er det dette som er standarden. Om jeg har avverget én ulykke er det verdt det, sier han.

Godt for helsen

Dønnestad i Nullvisjonen forteller at det ikke bare er trafikkbildet som bedrer seg. Gåturen til skolen har god effekt på barna.

– Forskning viser at barn som har fått frisk luft før skolestart er mer mottakelig for læring enn dem som blir kjørt. Med andre ord gjør vi barna en bjørnetjeneste ved å kjøre dem helt inn i skolegangen, sier han.

Bjørn Ivar Birkeland forteller at en gåtur til skolen er godt for læringsmottakelsen hos barna. Foto: Marianne Furuberg

– Med en hjertesone rundt skolen tilrettelegger man for en liten gåtur hver dag, selv om man blir kjørt til skolen, tilføyer kollega Bjørn Ivar Birkeland.

Nullvisjonen mener det viktigste er at foreldrene og barna selv får eierskap til situasjonen, og at kommunen tilrettelegger med løsningene i infrastrukturen.

– Det er ikke så lett å være de få foreldrene som slutter å kjøre barna til skolen om resterende fortsatt kjører sine barn. Her må alle gå sammen å tenke på hverandres barn, sier Dønnestad.

Ronni Ellefsen, Tom Erik Dønnestad og Bjørn Ivar Birkeland mener kommune, politikere, foreldre og skole må gå sammen om å bedre trafikksituasjonen rundt skolen. Foto: Marianne Furuberg

– Høres ut som et godt tiltak

Nestleder i FAU ved Vennesla skole, Lena Ringberg, mener hjertesone virker som et godt tiltak.

– Hadde vi fått det til å fungere så hadde det vært mye bedre enn ingenting. I dag står det i stampe, det skjer ingenting. Alle er enig om at trafikksituasjonen i dag er for dårlig, og til høsten mister barna fra Lomtjønn skoleskyssen som fører til enda flere biler inn i området, sier hun.

Lena Ringberg er nestleder i FAU ved Vennesla skole. Hun mener kommunen må sette fart på ballen for å få i gang en hjertesone. Foto: Arkivfoto: Jon Berntsen Kåsa

Hun mener kommunen må komme på banen for at hjertesone skal bli en realitet rundt Vennesla skole.

– Det er kommunens ansvar å sette inn ressurser. De har sagt nei til enveiskjørte gater og sperrede veier, og da må de finne en annen løsning. Om hjertesone blir iverksatt er jeg sikker på at foreldrene hadde vært villig til å endre innstilling. Dette er en dugnad som er nevenyttig for hele samfunnet, sier Ringberg.

Åpen for diskusjon

Ordfører i Vennesla kommune, Nils Olav Larsen (KrF), er åpen for å diskutere forslag for å bedre trafikksituasjonen rundt skolen.

Ordfører i Vennesla, Nils Olav Larsen (KrF), er åpen for å finne løsninger til trafikksituasjonen rundt skoleområdet. Foto: Arkivfoto: Andreas Iveland

– Jeg er åpen for alle ting som drar i riktig retning. Neste uke skal jeg på trafikksikkerhetskonferanse i Kvinesdal og regner med jeg får inspirasjon der, sier han.

Han ser fram til at byvekstavtalen skal få sin virkning.

– Da kan vi realisere mange av planene vi har, blant annet med hensyn av trafikksikkerheten og å få redusert ådt (årsdøgnstrafikk, journ.anm.) på de vitale veiene.