Antall steinsprut og glasskader på norske biler har mer enn doblet seg på 25 år.

I 1997 ble det meldt inn litt over 117.000 skader til forsikringsselskapene i Norge, mens norsk forsikringsbransje i fjor erstattet 274.000 glasskader til en samlet skadekostnad på godt over 1,7 milliarder kroner. Det viser ny skadestatistikk fra bransjeorganisasjonen Finans Norge.

Akkurat nå er frontrutene mest utsatt, ifølge en analyse fra If.

– I mars og april er steinspruttoppen i Norge. Det er i overgangen mellom vinter og vår flest frontruter rammes, sier kommunikasjonssjef Sigmund Clementz i forsikringsselskapet If i en pressemelding.

– De siste ukene har det vært mye «av og på»-vintervær rundt om i landet. Det har bidratt negativt, sier han.

Forbikjøring er steinsprutversting

Han peker på flere grunner til de rekordmange glasskadene.

– Det er flere biler på veiene. Den norske bilparken har økt, og det fører naturlig nok til at antallet skader også øker. Samtidig bidrar tettere trafikk til at risikoen blir større.

I tillegg sier Clementz at økt veistandard har bidratt til økningen.

– Norge har fått flere veier med parallelle kjørefelt. Det er ofte på slike veier – og ved akselerasjonsfelter, der folk kjører inn på motorveiene – at steinsprut oppstår. Påkjøring til ny vei og forbikjøring er blant de vanligste årsakene til steinsprut.

Sigmund Clementz er kommunikasjonssjef i forsikringsselskapet If. Foto: If

Tynnere ruter

Det strøs mer og brukes mer piggfrie dekk nå enn tidligere. Statens vegvesen og andre som holder veiene kjørbare om vinteren bruker mer grus og sand enn tidligere, og flere gater og veier blir strødd jevnlig.

– Dessuten har piggfrie vinterdekk er blitt vanlig mange plasser, og det fordrer et annet vintervedlikehold. Samtidig er piggfrie vinterdekk laget av myke gummiblandinger hvor grus og småstein lettere setter seg fast i mønsteret og slynges videre mot bilen bak, sier han.

Kommunikasjonssjefen i If peker på at frontrutene blir tynnere og tynnere, og det øker sannsynligheten for at de lettere får skader. En frontrute er rundt 10 prosent tynnere i dag enn for noen år siden.

Skvettlapper hjelper

– For noen tiår siden hadde alle biler skvettlapper som fanget opp mye av grusen som ble slynget bakover. Moderne biler har ikke lenger disse skvettlappene, og det bidrar til mer steinsprut på veiene, sier han.

– Det er vanskelig å verge seg mot steinsprut i trafikken, men det beste rådet er: Hold god avstand til bilen foran. Da reduserer du risikoen for å få en steinsprutskade i frontruta til en viss grad, sier Sigmund Clementz i If.

Reparasjon av glasskader på bilen er dekket på delkasko, kasko og utvidede kaskoprodukter. Forsikring dekker skader på alle bilens vindusruter, samt glasstak og takluker av glass. Hvis ruten kan repareres, betaler du ingen egenandel. Hvis ruten må byttes, betaler du en egenandel. Glasskader påvirker ikke bonusen.

Hver femte bil i Norge er forsikret i If, viser markedstall fra bransjeorganisasjonen Finans Norge.