Tidligere denne uken ble det kjent at fargehandleren har tapt omkring en million i omsetning som følge av det omfattende gravearbeidet i Sentrumsvegen. Det er kommunen som siden august i fjor har gravet i veien for å skifte ut gamle vann- og kloakkrør i området.

Forretningen har forsøkt å få økonomisk støtte eller en eller annen for kompensasjon hos kommunen, men fikk blankt avslag.

– Det var egentlig som forventet og vi er derfor heller ikke overrasket over svaret. Det som imidlertid er noe skuffende er at kommunen innrømmer en feil her, som kunne har ført til at gravearbeidet kunne ha vært avsluttet en måned tidligere. Det er litt surt å tenke på og hadde hjulpet oss en hel masse, sier Aabel.

– Jeg synes jo også det er betenkelig at dokumentasjonen på hva og hvor ting lå under bakken da de begynte å grave var såpass mangelfull. For oss er det jo veldig kjipt at gravearbeidet av den grunn varer mye lenger enn nødvendig.

Savner dialog

Thor Aabel og medinnehaver og bror Helge Aabel vurderer ikke å reise et erstatningssøksmål mot Vennesla kommune.

– Nå får vi «sutte» på labben, se fremover og se om vi klarer å komme oss over kneika.

Det Aabel savner mest i denne kjipe situasjonen er bedre dialog. Han håper at kommunen kan trekke lærdom av denne saken.

– Hadde vi blitt bedre informert om hvordan gravearbeidet vil påvirke oss, kunne vi ha forberedt oss langt bedre på denne situasjonen. Vi kunne for eksempel ha permittert eller gjort andre grep, sier Aabel.

Varmende støtte

Etter at fargehandleren tidligere denne uken fortalte VTs lesere om situasjonen han havnet i, har støtteerklæringen haglet inn.

– Alle kunder som kommer innom har kommentert det og har stilt seg hoderystende til den behandlingen vi har fått. Det har varmet langt inn i hjerterota med alle disse støtteerklæringene, konstaterer Thor Aabel.

Fargehandler Thor Aabel er oppgitt og fortvilet over situasjonen gravearbeidene har satt butikken i. Foto: Christopher Johansen