– Det er ikke så lett å forklare hva det er. Men det handler om å kjøre på kartanvisninger og treffe en idealtid. Det blir på en måte som orientering med bilen, sier Børge Mjåland til Vennesla Tidende.

Sist helg var han og kompis og kartleser Morten Sheppard i Hokksund for nok et løp i bilsporten Regularity rally.

– Det var årets første løp for oss. Og det gikk jo veldig bra. Vi vant klassen vår, og var veldig nære seieren totalt om ikke kartleseren hadde tatt til venstre i stedet for høyre, humrer Mjåland og sender et stikk til Sheppard.

Under kan man se video fra den ene ferdighetsetappen med blant annet Sheppard og Mjåland.

Åpent for alle

Denne bilsportgrenen er åpen er for alle som har førerkort og bil. Det er ingen krav til bilen bortsett fra at den må ha hvite skilter og være EU-godkjent. I motsetning til mange andre bilsporter handler det ikke om å komme først til mål. Her skal man følge kartanvisninger samtidig som man må passere forskjellige sjekkpunkter så nære en idealtid som mulig. Dette foregår på vanlig vei.

– Det er i tillegg lagt inn en del ferdighetsøvelser hvor man får sladdet litt på lukkede områder. Det er på en måte en gulrot oppi det hele. Nå sist helg kjørte vi 22 mil under hele løpet, så det er ganske tidkrevende, men også fryktelig moro når man lykkes, forklarer, Mjåland.

foto
SLADDING: Under ferdighetsetappene får deltakerne lov til å sladde og leke seg for å komme seg rakest rundt. FOTO: Bjørn Lahus Foto: Privat

Må være nøyaktig

Morten Sheppard sier at de måtte ha en bil som var bedre egnet for vinterføre, så de kjøpte seg en golf med firhjulstrekk bare noen dager før konkurransen.

– Vi vet aldri hvor disse tidsmerkene er som vi blir målt på, men vi vet hvor fort vi skal kjøre. Så det blir fort tett i toppen, sier Sheppard.

For å kunne kjøre så nøyaktig som mulig har de fleste som driver med dette seriøst en egen trippteller som viser hvor langt man har kjørt på et mer nøyaktig nivå enn den som er standard i bilen.

foto
EGEN TRIPTELLER: Denne triptelleren gjør det at deltakerne kan følge med på hvor langt de har kjørt med større nøyaktighet. Foto: Privat

Billig å drive med

– Til bilsport å være er det veldig billig å drive med. En bedre trippteller koster 3-4.000 kroner. Har du det så kommer du langt. Det høres kanskje lett ut, men det er veldig stressende faktisk, sier Sheppard.

De begynte begge med bilsporten i fjor og har hatt gode resultater siden.

– Jeg må jo skyte inn at snittalderen nok er rundt pensjonistalder. Og mange bruker gamle veteranbiler. Men det er ingen begrensning på dette lenger. Det het jo PO-løp før, som sto for pålitelighet og orientering. Nå kan alle delta med de bilene de har. Men er som regel de yngste som deltar, påpeker Mjåland.

Han håper flere yngre førere vil prøve ut bilsporten og kan fortelle at de til våren kjører 3–4 prøveløp på Sørlandet hvor alle kan stille opp. Disse varer kun noen få timer.

Nå skal de to opp fra rekruttklassen til touringklassen i neste løp som er i Lillehammer.

– Der er det lagt inn åtte ferdighetsetapper, og de går på en isbane, så det blir moro, sier Mjåland.