annonse

Vil ta Hollywood med storm

FANSAVED
FANSAVED: Alf Morten Tveiten (nærmest) og Ronnie Osmundsen har skapt plattformen Fansaved fra kontoret sitt på Hunsøya. – Vi har laget en plattform for fansen kan organisere seg. Her kan de kjempe for å få favorittserien sin tilbake på skjermen igjen, forklarer de to gründerne. De er nå i USA hvor de jobber med lanseringen. (Foto: )

Sverige har Spotify og Skype. Nå skal Norge og Vennesla bli like kjent for Fansaved, som blir lansert på markedet i USA i disse dager.

  • Bjarte Bjellås

– Det finnes ikke noe tilsvarende på markedet i dag. Hvis dette slår an, som vi både tror og forventer, så kan det bli verdt milliarder. Vi vet det høres hårete ut, men så stort er det, sier Alf Morten Tveiten og medgründer Ronnie Osmundsen.

Sammen har de gjennom flere år utviklet et helt nytt heldigitalt samfunn for film- og serieelskere. Kun familie og de aller nærmeste har fått vite om prosjektet de har utviklet i et lite og moderat lokale i Hunsfos næringspark. Men det er ikke alltid størrelsen som teller, for det er klekket store planer inne på de få kvadratmeterne de disponerer. For Fansaved, som prosjektet heter, håper å bli en internasjonal aktør.

– Sverige er kjent for å ha skapt Skype og Spotify. Dette skal Norge bli kjent for, sier Tveiten bestemt.

Fansen skal redde tv-serier

Fansaved går ut på at fansen rett og slett redder film- eller tv-serier, som har blitt kansellert av studioselskapene. I USA, hvor tjenesten først og fremst retter seg mot, er det langt større utvalg av serier enn her hjemme i Norge. Mange får bare noen få sesonger før de blir tatt av luften. Men på den tiden har de ofte rukket å få en stor fanskare. Den skal Fansaved nå samle.

– Vi har laget en plattform hvor fansen kan organisere seg. Her kan de kjempe for å få serien tilbake på skjermen igjen, forklarer Tveiten.

På Fansaved kan tilhengerne få muligheten til å donere penger for å få sin favorittserie tilbake. Når et visst antall personer har bidratt til et stort nok beløp, skal Fansaved gå til selskapet som produserte serien.

– Da vil vår representant gå til dem og fortelle at vi har samlet inn for eksempel én million dollar. Den får de hvis serien blir produsert igjen. Blir det ikke noe av det, så går pengene tilbake til alle som har bidratt, sier Osmundsen engasjert.

Samlet inn over 47 millioner

Konseptet med at tilhengere redder en film- eller tv-serie er ikke noe nytt. På 60-tallet fikk den originale Star Trek-serien en ekstra sesong etter en massiv brevkampanje fra dem som elsket serien. Også andre serier har blitt reddet på grunn av tilhengernes entusiasme, men det er først nå de får en egen plattform.

– Det er mange gode serier som får altfor kort levetid. Nå skal vi samle alle som ønsker de tilbake, sier Tveiten, og viser til suksessen med The Veronica Mars-filmen.

Der startet tilhengerne av serien en innsamling etter at den ble tatt av luften, for at det skulle bli laget en spillefilm. Innsamlingsaksjonen på internett tok helt av og samlet til slutt inn hele 5,7 millioner dollar fra 91.585 forskjellige givere.

– Det beviste for oss at dette er mulig å få til, sier Osmundsen.

Har tatt turen til Hollywood

I tillegg til de to partnerne som holder til på Hunsøya er det også engasjert to utviklere i Frankrike. De har i månedsvis jobbet med å få systemet opp på beina. Denne måneden lanseres Fansaved på det amerikanske markedet. Tveiten og Osmundsen har tatt turen over til Hollywood for å møte advokater og representanter i bransjen, og for å være til stede under lanseringen.

– Man vet jo aldri om det får den oppmerksomheten man mener det fortjener og bør få. Det handler litt om flaks også når man lanserer noe som dette, sier gründerne.

De har ikke noe stort apparat bak seg, eller midler til å drive med massiv markedsføring. Fansaved får ingen offentlig støtte og blir fullt og helt finansiert av dem selv. Men de har klokkertro på konseptet sitt.

– Hadde vi ikke hatt tro på dette, så hadde vi ikke brukt så mye tid på det som vi har gjort, smiler de.

De mener at selv om tv-serier blir kansellert, som regel på grunn av lave seertall, har flere av dem livets rett. De peker på at analyseselskapet Nielsen, som måler seertall, bruker gammeldagse metoder som ikke passer til nye seervaner.

– I tillegg ringer de bare rundt til folk med fasttelefon. Det er som regel eldre folk, som har helt andre seervaner enn Netflix-generasjonen.

Slik skal de tjene pengene

Fansaved skal tjene penger på at de har annonser for salg av filmer- og tv-serier på nettsidene sine. De vil også få en liten prosentandel av de midlene som kommer inn hver gang en tv-serie blir reddet. Det kan bli store summer, hvis man ser på erfaringene med Veronica Mars.

– Selv om vi satser først på det amerikanske markedet, så vil det være åpent for alle i hele verden. Alle skal få mulighet til å redde sin favorittserie, forteller Tveiten.

Og skulle selskapet deres bli like stort som de håper og drømmer om, så vil de fortsatt bli i Vennesla.

– Uansett hva som skjer så vil vi fortsatt ha en base her i Vennesla. Vi har jo familie her, smiler de.