Over 100 nye varer dukker opp i butikkhyllene. Blant nyhetene er nye sjokolader, brus og energidrikk.

Kun noen av disse varene vil forbli i hyllene på lengre sikt, mens andre vil forsvinne om de ikke selger nok.

Nye smaker

Februar-slippet preges av noen trender, ifølge Victoria Hellesøy Stenbakk. Hun er daglig leder i Foodora Market, dagligvarekjeden til Foodora.

– I år ser vi at det blant annet er mye fokus på brus og energidrikk, gjerne sukkerfritt. Både Coca-Cola og Pepsi kommer med helt nye smaker. Det samme gjør Farris Bris og flere. Etterspørselen etter energidrikk er stor, så her har leverandørene utviklet nye smaker, ikke bare innenfor de tradisjonelle kategoriene, men også innenfor kaffeverdenen, sier Hellesøy Stenbakk i en pressemelding.

Blant brusnyhetene er Coke Creations: Movement fra Coca-Cola, Pepsi Max mango og Solo Super pasjonsfrukt. Det lanseres også flere nyheter innenfor energidrikk og kaffe, som Battery med blåbærsmak, og flere espressotyper.

TRENDER: Victoria Hellesøy Stenbakk, daglig leder i Foodora Market, sier slippet preges av noen trender. Foto: Foodora Markets

Klima, miljø og is.

– En annen tydelig trend er gjenbruk og bærekraft, som refill til deodorant så kundene slipper å kaste så mye plast, og plantebasert Krone-is, forteller Hellesøy Stenbakk.

– Selv om klimasaken gjør seg gjeldende i butikkhyllene, har nordmenn fortsatt smak for det søte.

Nordmenn spiser nemlig over ni kilo sjokolade hver i året, i snitt. Da trengs det jevnlig fornyelse og denne gangen kommer melkesjokolade med riskrisp og karamell.

– For de som liker sjokoladen best i flytende form, kommer Tine Litago med smak av brownie og salt karamell, sier Foodora Markets-lederen.

Butikkhyllene vil fylles med mange nye søte, salte og sure nyheter. Blant dem er godteri med lollipop-smak, knatter med melonsmak og nye kamferdrops.