Kristin Øygarden

Journalist

– Vi var på tur i fjor også, en runde i Agder. Men i år ville vi dra lenger, forteller Mats Hansen. Han og de fem kompisene er alle fra Øvrebø og Vennesla, er tidlig i tyveåra og glad i moped. Og tydeligvis også i Sputnik, men det kommer vi tilbake til.

– Fikk dere noen erfaringer dere kunne dra nytte av til årets tur?

– Vi lærte at en ikke må pakke for mye, og at en får veldig vondt i rompa. Men det gjelder bare å pine seg litt, forteller Hansen.

Mopedene var alle av eldre dato. Tre Tempoer fra 70-tallet, en eldre Boutian kjøpt på nett for 700 kroner, og to Peugeoter fra rundt tusenårsskiftet. Komforten var noe begrenset, men det ble gjort enkelte utbedringer.

– Han ene bygget seg ryggstøtte av ei trekasse og ei gammel pute, som han skrudde rett fast i mopeden.

– Og den falt ikke av i fart?

– Nei, det holdt. Det eneste som falt av var eksospotta mi. Den falt av i skauen i Sverige, klokka 12 om natta, forteller Mats.

Se bildegalleri lenger ned i saken.

Til Allingsås for å ete kebab

Turen starta med fergetur til Hirtshals. Derfra kryssa de Danmark på tvers over til Fredrikshavn, hvor de kjørte på ferga til Gøteborg.

– Vi hadde avtalt med en gammel nabo til en onkels foreldre at vi fikk parkere hjemme hos han. Det var i et vanlig nabolag, så vi fikk noen blikk fra naboene. Han som bodde der var ikke hjemme, det så nok litt tvilsomt ut. Vi tusta litt i byen, før vi kjørte videre. Det var skummelt å kjøre moped i storbyen, trafikken gikk veldig fort, forteller Mats.

Videre gikk turen innover i landet mot Allingsås, hvor foreldrene til den ene mopedisten var på ferie.

– Så da kjørte vi dit og spiste kebab, forteller han.

Listet seg inn med fri eksos

Mette og fornøyde vendte de mopedene nordover igjen, mot Trollhättan. I 100-sonen på svenske veier var det tidvis skummelt for mopedfølget, og nå begynte det å mørkne. De hadde ikke planlagt i detalj hvor de skulle overnatte, og så seg om etter muligheter. Midt i den svenske skogen falt eksospotta til Mats av. Heldigvis dukket det opp en bobilparkering ikke lenge etter. Der rullet de ut soveposene og sov under åpen himmel. Luksus som telt og liggeunderlag hadde de ikke prioritert å dra på.

– Vi kom midt på natta, min moped med fri eksos. Vi prøvde å være så stille som mulig, jeg måtte rulle det siste stykket. Vi våkna klokka 06, da var det lyst og ikke mulig å sove lenger, forteller han.

Da var det bare å surre fast eksospotta med ståltråd, og frese mot Strømstad. Det viste seg at de trengte tida når toppfarten var på 50 km/t på slettene.

– Vi hadde tenkt å få med oss en pinsegudstjeneste i Strømstad, men vi rakk akkurat innsjekken på ferga, sier han.

Drømmen om Sputnik

For å stille opplagt til et av turens store mål, Sputnikmuseet, hadde de ringt og bestilt plass på Voje camping i Drangedal.

– Der ble vi tatt imot som kjendiser, folk tok bilder og var veldig hyggelige. Og etter to korte netter under åpen himmel vi fikk endelig en natt med anbefalt søvnmengde, sier Hansen.

Museet over den syngende lastebilsjåføren Knut Sputnik Storbukås sin karriere ligger på Bostrak, og er skiltet med rød godt synlig Sputnik-rakett. For å sikre seg inngang hadde de på forhånd avtalt med Sputniks kone og manager Vivian.

– Hun sa at vi måtte ta med kontanter. Det kosta 50 kroner å komme inn, forteller Hansen.

Signerte to mopeder og ei kaffekanne

– Men er dere ikke litt unge til å ha et forhold til Sputnik? Det er en stund siden hans storhetstid?

– Det var ikke alle på turen som hadde et forhold til han. Men han har jo noen hits. Han virka som en hyggelig fyr. Han var veldig overraska over at vi hadde kjørt så langt, sier mopedisten.

– Det er noe deilig med en mann som har et museum om seg sjøl. Det er veldig unorsk, skyter medmopedist Oskar Røed inn fra sidelinja.

Han forteller at Sputnik signerte to mopeder og ei kaffekanne. Kaffekanna var festet med et stativ til den ene mopeden, slik at det når som helst var lett å ta seg en kopp.

Sammenbrudd i Treungen

Fra Sputnikmuseet gikk ferden heim over Gautefallheia. Det var i meste laget for noen av de hardt prøvede farkostene.

– Der streika den ene Tempoen helt. Jeg måtte kjøre bakerst med beinet på bakskjermen og skyve den ned til Treungen. Der mekka to moped, mens to mekka kaffe. Dessverre var det for vanskelig å få mopeden i gang igjen, så faren til han ene måtte komme og hente oss.

– Det var litt godt au, sier Hansen, som fikk hvile fua i et mykt baksete imens de andre tok mopedene den kjappeste veien hjem til Øvrebø.

– Åssen går det med bakenden?

– Det tok et par dager, men jeg er god igjen nå!

foto
Her er gjengen klare for tur fredag før pinse.
foto
Når en drar på langtur med gamle mopeder må det påregnes litt mekking.
foto
Eksospotta falt av midt på natta langs en svensk skogsvei.
foto
En ikke helt forskriftsmessig utført reperasjon.
foto
I Sverige.
foto
På Voje Camping ble de tatt imot som kjendiser, og intervjua av Drangedalsavisa.
foto
Knut Sputnik Storbukås tar en nøye titt på instrumentet som mopedgjengen har med seg på tur.