– Det var en god dag i går! Nå er en milepæl nådd, milepæl to er at Region Kristiansand skal få maksimalt utbytte av forhandlingene slik at alle kommunene føler de er seierherrer i det grønne skiftet. Vi må jobbe knallhardt for å løfte fram de viktige tingene, sier ordfører i Vennesla kommune, Nils Olav Larsen.

– Dette viser at det lønner seg å jobbe langsiktig og ta signalene som er i tiden. Signalene er miljø, og det har vi tatt på alvor og jobbet aktivt med siden 2018.

Tirsdag ble den nye bompengeordningen i Kristiansand vedtatt i Stortinget. Den innebærer ti nye bomstasjoner i Kristiansand, noe som åpner for statlige penger. Til Vennesla er det satt av 200 millioner kroner.

Larsen skryter av lokalpolitikerne som har vært flinke til å snakke med samferdselsdepartementet og statsråd på eget initiativ.

– Vi har hatt gode løsninger på de utfordringene som kommer. Det har vært langsiktig arbeid av både politikere og administrasjonen i bygda, skryter Larsen.

Han håper det kan dryppe enda mer på Vennesla kommune, og ikke minst de omkringliggende kommunene når forhandlingene om en byvekstavtale begynner.

Mener pendlere må benytte kollektivtransport

Den vedtatte bompengeordningen innebærer blant annet at det blir satt opp bomstasjon ved Sørlandsparken. I tillegg vil bomstasjonen på Sødal bli stående i minst 15 nye år. For venndølene som pendler til Kristiansand eller Sørlandsparken betyr det økte utgifter i årene som kommer.

– Vi har kommet i en situasjon der vi ser at de miljøutfordringene som er, koster. Men så ligger det også en vanvittig mulighet er. I miljøpakken som ligger i dette er det mange kroner som skal brukes på kollektivtransport, sier Larsen og tilføyer:

– Derfor må vi nå jobbe knallhardt opp mot kollektivtransport slik at vi kan få tilbudene å gode som i Oslo, sier han.

Han mener folk må bli klar over at det er en mulighet for å endre mønsteret sitt når det gjelder kollektivtransport, også på kortere distanser.

– Vi jobber med kollektivløsninger fra Lomtjønn, Heptekjerr og Smååsane og skal få inn gode kulturer der. Jeg håper vi skal få ei rute fra Vennesla til Sørlandsparken slik at de som jobber der får et naturlig forhold til det å velge kollektivt, sier Larsen.

Tar mindre handelslekkasje som en «goodie»

Bomstasjonene kan føre til at færre velger å kjøre til Sørlandsparken for å handle, og heller finner varene de trenger lokalt.

– Det tar jeg som en eventuell «goodie». Det er ikke det som er hovedgrunnlaget, selv om jeg er opptatt av å handle lokalt. Men om det betyr at venndølene tar en tur mindre til Sørlandsparken i løpet av en måned blir det en del effekt av det, sier Larsen.