Vi presenterer noen av de viktigste og mest engasjerende sakene i vår årskavalkade. Denne saken ble publisert i juli i år.

Vi møter Sara Maria Hansen (18) utenfor Sparebanken Sør. Det var her hele runddansen startet. Hun har et noe irritert drag over ansiktet og viser fram en pose full av norsk gangbar mynt som hun ikke får satt inn på konten sin.

Kanskje ikke så rart at 18-åringen er en smule oppgitt. Nylig satte hun seg på mopeden og kjørte fra Samkom til sentrum i håp om å kunne sette mynter hun hadde spart på inn på konto.

– Først gikk jeg til Sparebanken Sør. Her kunne de ikke ta imot myntene. Her ble jeg sendt videre til Kiwi i sentrum. Her sa de at myntautomaten var full og at jeg helst måtte komme her når butikken åpnet. Så gikk turen videre til Coop Prix i sentrum, Meny og Rema. Ingen av stedene kunne hjelpe meg. Det er jo umulig å få satt inn penger på konto, forteller hun oppgitt.

– Hvor vanskelig skal det egentlig være å sette inn penger på konto, undrer Sara Maria.

Kritisk

Hun er kritisk til at det ting skal være så problematisk med fysiske penger.

– Jeg er klar over at de fleste bruker kort og ikke har penger i lommeboka lenger, men likevel er det noen som har spart opp en del mynter som de ønsker å få satt inn. Jeg synes det er kritikkverdig, sier hun, og tenker også på at det faktisk er en god del barn og unge som har den gode, gamle tradisjonelle sparebøssa si.

Avtale med Norgesgruppen

Sparebanken Sør Vennesla og mange andre mindre banker håndterer ikke kontanter lengre. Derfor er det inngått en avtale med Norgesgruppen om kontanthåndtering både for innskudd og uttak. Her inngår blant andre forretninger som Kiwi, Meny, Spar og Joker.

Banksjef i Sparebanken Sør Vennesla, Steinar Larsen, skjønner at Sara Maria reagerer.

– Sånn skal det ikke være. De vi har inngått en avtale med, og som har kontanthåndtering i butikk, skal kunne ta imot kontanter for innskudd, sier Larsen og beklager at 18-åringen fikk en dårlig opplevelse.

– Kontakt banken igjen

Butikksjef ved Kiwi Vennesla, Brita Malene Lindås, forteller at hun ikke har lov til å svare på spørsmål angående kontanthåndtering i butikken hun har ansvar for. Vennesla Tidende blir henvist til Lars Klippenberg, regionsjefen for KIWI Agder.

Han opplyser at det ligger til grunn tydelige regler og rammer for hvordan samarbeidet om kontanttjenester i butikk fungerer. Det er Norgesgruppen og dermed også Kiwi som har et samarbeid med BankAxept.

– Først av alt er det dumt at kunden får en slik opplevelse. Klart at hun skal kunne få satt inn kontanter på konto. Samarbeidet vi har inngått innebærer at kunder kan få satt inn inntil 20.000 i kontanter, men maks 25 mynter av hver valør, opplyser Klippenberg.

Han tror derfor det ikke har noen sammenheng med at myntautomaten var full den dagen Sara Maria var innom Kiwi, men heller at hun hadde flere en 25 mynter av en valør.

Klippenberg oppfordrer Sara Marie å kontakte banken igjen.

– Dette er helt klart en banktjeneste hun etterspør og ikke en kontanttjeneste i butikk. Intensjonen bak samarbeidet Norgesgruppen har inngått med BankAxept er nettopp at vi ikke skal ta imot poser fulle av mynter. Dermed er dette noe banken har ansvar for, mener regionsjefen og sender dermed ballen og Sara Maries myntpose tilbake til banksjef Steinar Larsen.

Må til Kristiansand

Banskjefen er er enig i det at det ikke er intensjonen at butikker skal ta i mot poser fulle av mynter. Larsen sier at man også informerer kunder så godt man kan om det når de kommer inn i banken.

– Det står også tydelig forklart på våre hjemmesider, opplyser Larsen.

– Hvor må hun nå gå for å satt inn pengene sine på konto?

– Jeg må dessverre sende sende til Sparebanken Sør i Kristiansand.

Her er reglene Norgesgruppen er blitt enige med bankverdenen om å følge med tanke på kontanttjenester. Foto: Privat