Havarikommisjonen vil ikke si noe om årsaken til at arbeiderne mistet kontrollen på et arbeidstog på Setesdalsbanen, og lot det kjøre førerløst i tre kilometer.
Havarikommisjonen vil ikke si noe om årsaken til at arbeiderne mistet kontrollen på et arbeidstog på Setesdalsbanen, og lot det kjøre førerløst i tre kilometer. Foto: Per-Øyvind Nordberg

– De tok en stor risiko med å hoppe fra toget

Havarikommisjonen har vært på Grovane for å undersøke ulykken på Setesdalsbanen, men vil ikke si noe om årsaken til at arbeiderne mistet kontrollen på toget, og måtte hoppe av i fart.

– Vi har vært på Grovane og gjort våre undersøkelse, men jeg kan ikke si noe om funnene nå, sier Knut A. Olsen Avdelingsdirektør jernbane i Havarikommisjonen.

Det var mandag i forrige uke at det kom melding om en ulykke ved museumsbanen.

To arbeidere mistet kontrollen på et arbeidstog, og besluttet å hoppe av toget i fart. Toget fortsatte i sporet i tre kilometer, i en hastighet på 50–60 km/t, ifølge Olsen.

– Det er mye. Det er dobbelt så hurtig som normal kjøring, sier Olsen, som raskt var på plass i Vennesla.

– Vi fikk melding om dette rundt klokka ti om kvelden, og var på plass på Grovane halv elleve dagen etter. Da fikk vi snakket med de involverte, forteller Olsen. Han vil ikke gå inn på hva de to har forklart.

Avdelingsdirektør jernbane i Havarikommisjonen, Knut A. Olsen.
Avdelingsdirektør jernbane i Havarikommisjonen, Knut A. Olsen.

– Men det jeg kan si, er at Havarikommisjonen er overbevist om at det har vært en tøff opplevelse for dem som var om bord. Vi mener det var en riktig beslutning å hoppe av, men det innebærer en stor risiko for skade, sier Olsen.

– Krysset vei

Han forteller at de to involverte, som skal være menn i 30-årene, kom fra hendelsen med lettere skader. Havarikommisjonen har, i tillegg til å snakke med de to involverte, gjort fysiske undersøkelser på både tog og skinnegang, samt hatt samtaler med ledelsen i Setesdalsbanen.

Olsen forklarer at de nå er i en fase der de skal gå gjennom materialet, for å kunne slå fast årsaken, og han vil ikke anslå når det vil bli konkludert.

Hendelsen forrige mandag ses på som alvorlig, ettersom den også involverer passering av en planovergang.

– Toget har også krysset en vei, og det er alltid en risiko forbundet med planoverganger, minner Olsen om.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Folk ferdes i sporet

Når årsak er slått fast, vil det bli konkludert med hvilke tiltak som må gjøres for at dette ikke skjer igjen, sier Olsen.

– Det er fremdeles ikke uvanlig at noen spaserer i disse togsporene når passasjertoget ikke går. Hva tenker du om det?

– De må ikke bevege seg ut i disse sporene, sier Olsen.

Det er første gangen at Havarikommisjonen er koblet inn i en hendelse ved Setesdalsbanen.

aje@venneslatidende.no