– Etter overtakelsen av Vennesla Transport og kjøp av bilene til Stave Transport i Lyngdal, vil vi disponere til sammen 75 lastebiler. Det nye selskapet vil hete Pentagon Transport Nordic. Selskapet vil disponere et hundretalls traller og tilhengere av alle typer, sier daglig leder Lars Reidar Grimestad til fvn.no.

Helt siden 1946 har Vennesla Transport fraktet gods på norske landeveier. De siste årene har de hatt hovedbase på Kulia i Kristiansand, men har dype røtter i Vennesla. Selskapet holdt i alle år til på tomta der Rema på Vikeland er i dag.

Krav til omstilling

Grimestad sier til fvn.no at de ikke har hatt så mye valg.

– Overgangen til det grønne skiftet og hard konkurranse i bransjen har tvunget fram oppkjøp og sammenslåing av mindre transportselskap, sier Lars Reidar Grimestad.

Han sier ingen ansatte blir overtallige som følge av oppkjøpet av Vennesla Transport.

– Det er mangel på sjåfører, og vi håper vi ved å bygge opp et stort selskap skal fremstå som en god og ettertraktet arbeidsgiver, sier Lars Reidar Grimestad.

Også da Vennesla lagde et portrett av bedriften i forbindelse med 70-årsjubileet slet transportselskapet med rekrutteringen.

En av dem som har vært med i transportselskapet helt siden han satt på med lastebilen til faren, er bileier og sjåfør, Sven Olav Stiansen. Han husker godt historien til selskapet.

– Det hele startet jo med en gjeng lastebileiere som fant ut de sto sterkere om de organiserte seg. Etter hvert fikk de tak i en bestyrer som satt på kontoret der Vennesla jernvare ligger nå, og sånn bar det videre, fortalte Stiansen til oss da bedriften feiret 70 år i 2016.