Relanseringen av Freia Boble har vært tidenes mest vellykkede lansering for Freia. Nå sliter de med å produsere nok.

– Da vi relanserte Boble i september håpet vi at den skulle bli tatt godt i mot av forbrukerne, men dette overgår alle forventninger, sier Mannaïc Mathelier, markedssjef for sjokolade i Freias eierselskap Mondelez i en pressemelding.

Den siste måneden har Boble vært den tredje mest solgte sjokoladen i Norge, bare forbigått av klassikerne Freia Melkesjokolade og Kvikk Lunsj. Siden september er det solgt over 1,5 millioner Boble-plater i de største butikkjedene, står de i pressemeldingen.

– Nå produserer vi det remmer og tøyler kan holde, men vi klarer ikke å dekke den enorme etterspørselen. Vi lover å snu alle steiner for at alle Boble-entusiaster skal få favorittsjokoladen sin fremover, sier Mathelier.

STILLE KRIG: Freias Boble og Stratos i samme hylle. Foto: Liv Ekeberg

Sjokoladekrig

I september skrev vi om den stille sjokoladekrigen i godterihyllene.

«Freia har sluppet en ny sjokolade med navnet Boble melkesjokolade, dette er akkurat samme som Stratos. Dette er ikke lov og burde bli mer skrevet om!» , sa en forbruker som tok kontakt med redaksjonen.

– Vi mener Freia Boble er for lik Stratos og har derfor kontaktet Mondelēz, svarte kommunikasjonsdirektør Elisabeth Aandstad Ekheim i Orkla, som eier Stratos-produsent Nidar.

Slik svarte Freia

– Freia har selvfølgelig ikke noe behov for å kopiere andre aktører. Freia Boble er vår ikoniske Freia Melkesjokolade med luftbobler, svarte Tina Stangnes, senior merkevaresjef i Freia.

– Freia Boble ble lansert allerede for 23 år siden. Det har siden vært i salg i flere omganger, i flere størrelser og var sist i salg i 2016. Når sjokoladen nå relanseres, har vi brukt det samme designet som vi bruker på våre andre populære Frei- produkter.