Siste finpuss: Distriktsansvarlig i Nordsjø, Egil Rosaas (t.h), forklarer de siste detaljene omkring den nye blandemaskinen. Foto: Christopher Johansen

Forretningen får et kjempeløft

Fargehandleren på Graslia gis i disse dager et stort kosmetisk og innholdsmessig løft. De bytter kjede.

– Det betyr at vi kan stå langt friere enn tidligere. Vi føler det litt som å være gründere igjen, konstaterer Thor Aabel. Sammen med broren Helge har han drevet fargehandel siden 1999.

Nå er siste finpuss i gang med å bytte profilering både inne i og utenfor lokalene på Graslia. Det får de god hjelp av annen venndøl til å gjøre. Egil Rosaas er distriktsansvarlig for Nordsjø-kjeden og bidrar med siste finpuss i kjedebyttet.

Utfyller hverandre: Brødreparet har jobbet sammen iden 1999.- Vi er forskjellige, men vi utfyller hverandre og flinke til å motivere hverandre, mener Thor Aabel. Foto: Christopher Johansen

Ny hverdag

Selv om den gamle kjedetilknytningen har fungert godt gjennom mange år, ser Aabel-brødrene fram til nye muligheter og andre betingelser.

– Vi kommer til å satse som før, men nå står vi fritt til å foreta innkjøp til butikken. Det var noe begrenset hva vi kunne gjøre tidligere. I praksis betyr det i flere tilfeller bedre innkjøp for oss og dermed også bedre priser for kunden, mener Aabel.

– Kommer kundene til å merke stor forskjell som følge av kjedebyttet?

– Nei, det vil de ikke. Vårt mål har alltid vært, og vil fortsatt være, at kundene våre skal føle seg trygge på at produktene og rådene de får med seg hjem er gode. Da får det heller være at vi kanskje ikke er kjent for å ha den mest ryddige butikken i Vennesla, ler brødreparet.

Kort vei

Et annet viktig moment i kjedebyttet er at veien til råd, veiledning og reklamasjon er mye kortere enn før.

– For oss betyr det mye at det nettopp er en venndøl (Egil Rosaas) som er vår representant for kjeden vi nå har gått inn i, poengterer Thor.