I FNs barnekonvensjon § 31 står det at "alle barn har rett til hvile, fritid og lek"

Det er viktig for barn og unges helse at de har et godt skille mellom arbeid og fritid. Vi voksne får hjelp til denne reguleringen, gjennom Arbeidsmiljøloven som skal gi oss beskyttelse fra å jobbe «for mye», og sikre at vi får anledning til rekreasjon. Barn og ungdom har ikke denne beskyttelsen. Mange barn og ungdom jobber «overtid» hver eneste dag, og ofte også i helger og ferier.

Vi må ta på alvor hva lekser har å si for barn og unge sitt liv på hjemmebane. Mange barn strever med leksene, og ofte går dette utover både selvbilde og samspillet i familien på en negativ måte. Barn og unge er aktive på mange ulike sosiale arenaer, og det er bekymringsfullt at mange føler at de aldri har helt fri. Vi vet at altfor mange barn og unge strever med psykisk uhelse og Partiet Sentrum tror at det vil fremme den psykiske helse hvis vi i større grad lar skole være skole, og fritid være fritid.

Det er etter hvert gjort mye forskning på feltet. For eksempel viser førsteamanuensis Kjersti Lien Holte ved Høgskolen i Østfold til at lekser har liten eller ingen effekt på læring. Hun har forsket på lekser i skolen siden 2012, og mener hensikten med de tradisjonelle leksene i beste fall er i utakt med dagens samfunn og med hvordan læring skjer.

Vi har respekt for den enkelte lærers faglige vurdering og er innforstått med at mengdetrening på leselekse i småskolen er av stor verdi, og at øving på gloser kan være vanskelig å få til i skoletiden. Vi er også klar over at enkeltelever kan ha stor faglig nytte av lekser.

Partiet Sentrum ønsker allikevel at vi tar barnekonvensjonen på alvor og at vi får en debatt på hvilke skadevirkninger mye lekser har på svært mange enkeltelever sin psykiske helse, på samspillet i familier og på samfunnet som helhet.

Partiet Sentrum vil jobbe for at lekser skal begrenses til et minimum sånn at vi bedre skal kunne ivareta elevenes naturlige lærelyst og mestring i skoletiden. Vi tror at dette vil gi dem anledning til nødvendig rekreasjon, fremme bedre psykisk helse, og ikke minst gi familiene – som er barnas viktigste oppvekstarena – mer positiv tid sammen.