Utbygging av Støleheia, i Kristiansand og Vennesla Kommune; Utfra meklingsmøte kommer det frem at de har gått fra 6000 til 800 parkeringsplasser, men det sier noe om omfanget.

Partiet Sentrum mener utbygging må vise særlig ansvar for å ivareta FN´s bærekraftsmål.

Lokalisering av virksomheter på riktig sted reduserer transportbehovet og gjør det mer attraktivt å gå, sykle eller bruk av kollektivtransport, Vennesla kommuneplan sier utbygging skal skje innenfor kollektivakse og tettsted, for å få ned utslipp.

Ifølge planen for offentlig ettersyn 20/02470-24 , står det «Transport Prosjektet vil medføre økt biltrafikk sammenlignet med dagens situasjon i området, grunnet lokasjonen til prosjektet (som er på ubebygde arealer) og uten direkte nærhet til et kollektivknutepunkt.»

Region Agder og kristiansandregionen legges det til grunn felles forpliktende arealpolitikk, samt transportpolitikk.

Området karakteriseres av myr og vann, våtmark og myr er viktig for å binde karbon og rense vann. Vennesla kommune har redusert myrområder med 23 % de siste årene for jordbruk og industri. Nedbygging av dette vil medføre klimautslipp på 83.141 tonn CO2-ekvivalenter over 20 år i følge planen. I tillegg kommer anlegg og trafikk.

Samlet sett vurderer kommunedirektøren at planforslaget med tanke på areal- og transportbruk vil påføre kommunene negative klima- og miljøkonsekvenser.

Kommunedirektøren mener det er forvaltningsmessig forsvarlig å gjennomføre reguleringen på bekostning av noe naturverdier. Her legger Partiet Sentrum seg på linje med statsforvalteren, og mener det er ikke i tråd med nullutslipp, og få ned fra dagens utslipp til 1,5 tonn for Vennesla. Vennesla har i dag lav elbilandel , videre så sliter vi med avfallshåndtering i industri.

Høyden på bygg vil også komme i veien for utsiktspunkter i området, som Moseidvarden og Sletteheia.

Partiet Sentrum mener det er ikke tatt hensyn til en del av FN`s bærekraftmål, med hensyn til arealregnskap, og artsmangfold. Partiet sentrum setter miljø og klima på dagsorden og ønsker dermed å følge opp klimamål ved å bygge tettere, nær kollektivakse, samt ivareta artsmangfold.

Denne massive inngrep som det her legges opp til kan ikke være bærekraftig, og vi når ikke målene.

Ønsker man å bygge Vennesla som merkevare « Grønne bygda» er dette motsatt vei å gå.