Skolen er porten for barns vei videre i livet. Derfor er skolen så grunnleggende viktig for barns utvikling, personlig, sosialt og faglig. For 10–15 år siden hadde Venneslaskolen noen av landets høyeste tall for spesialundervisning; 14 % mot på 8 % på landsbasis. Det ble da satt i gang en målrettet prosess med å redusere spesialundervisningen, og å satse på spesielt tilrettelagt undervisning i hovedsak integrert i klassemiljøet.

Det er skjedd endringer i samfunnet siden da. Stadig flere barn har problemer med å tilpasse seg en klasseromsundervisning og skolehverdag. Elevgrunnlaget har endret seg, uten å gå inn på hvorfor. Skolen får elever med mer sammensatte og omfattende behov. Forutsetninger for satsingen på «inkluderende læringsmiljø« som var, og har vært, riktig har endret seg. Integrering og tilpasset opplæring må derfor skje i en annen form.

Kristelig Folkeparti vil i kommende fireårsperiode arbeide målrettet for følgende endringer.

Mer lek på første trinn, mer aktivitet og mindre «skole» Var seksårsreformen til det beste for barn? Mange mener nei! Spesielt for gutter har det vært utfordrende å sitte stille på en pult og «lære» i stedet for å herje rundt, slik de gjorde i barnehagen. Ansatte må skoleres i hva som er «god lek» og hva dette krever av de voksne som er rundt barna. Den «gode leken» må settes i system. Vi vil også prioritere midler til å ruste opp skolegårdene på alle skolene i Vennesla, slik at de innbyr til lek–slik som den nye skolegården til Vennesla skole!

Etablere alternative undervisningsopplegg

Det er nødvendig å etablere alternativer både på kort og på lang sikt. Vi vil utarbeide en langsiktig plan for alternative undervisningsopplegg basert på grundige analyser og prognoser. Dette må skje i samarbeid med skolen, ansattes organisasjoner og foreldre. I dag er det et enormt press på ansatte på grunn av ulike atferdsproblemer hos elever. Hvis ikke vi gjør noe raskt, står vi i fare for å miste dyktige og engasjerte ansatte. De orker helt enkelt ikke mer.

Dette vil KrF ta tak i, og det må prioriteres. Konsekvensene er alvorlige om ikke det gjøres endringer basert på ansattes virkelighetsbeskrivelse. Flere elever får en dårlig skolehverdag, utenforskapet øker, vi mister ansatte og færre søker seg til lærerutdanningen. Dette vil KrF arbeide for de neste fire årene.