Vennesla Arbeiderparti ønsker at barn skal ha fri når de kommer hjem fra skolen. Vi ønsker å verne om barnas fritid, og legge til rette for lek, organisert aktivitet og mer tid sammen med venner og familien.

En av skolens aller største oppgaver er redusere sosiale forskjeller mellom barn.

Ifølge forsker Per Egil Mjavaatn har foreldre ulike forutsetninger for å hjelpe sine barn med lekser, noe som kan bidra til å gi barna ulike læringsvilkår.

Mange, både stor og små, kjenner på klump i magen når de tenker på lekser. De kjenner på skam, samvittighet og manglende mestring. De gruer seg til konfliktene som kommer, og tiden som ikke streker til.  Vi er sikkert ikke de eneste foreldrene som selv har kjent på at lekser noen ganger kan kjennes uoverkommelig i en hektisk hverdag.

I tillegg har barnas tid i grunnskolen økt med 2 skoleår siste 30 år, ifølge et foredrag under Arendalsuka i år. Første året er at barna begynner på skolen et år tidligere. Andre året er at skolehverdagen til barna har blitt utvidet tilsvarende et helt skoleår. Barnas trenger fritid. Barndom er ikke en fase barna bare skal komme igjennom, barna skal ha gode hverdager.

Trondheim kommune gjennomførte i samarbeid med NTNU et prosjekt med leksefrie skole som ga spennende resultat. Prosjektet viste at elevene ved leksefri skoler opplevde å få mer tid med familien og venner, og at konfliktnivået i hjemmet gikk betraktelig ned.

83,8% av elevene i prosjektet mente at lekser medførte at de ble mer lei av skolen. Når vi ser på egne tall for elever som ikke gjennomfører videregående skole er det tydelig at vi å jobbe med alt som kan skape motivasjon, mestring og glede i skolehverdagen.

I debatten om leksefriskole er det noen som sier at barna trenger lekser for å utvikle studieteknikk, og for å forberede seg til videregående og høyere utdanning. Vennesla arbeiderparti mener at lærere har best kompetanse på å forberede barna til å bli bevisst egne ressurser og hvordan de best lærer. Dette mener vi også kan skje i løpet av skolehverdagen.

Selv om Vennesla Arbeiderparti ønsker en leksefri skole, så ønsker vi å ha leseprosjekter. Vi vet at lesning handler om mengdetrening og bør gjøres hver dag. Dette gjøres gjennom høytlesning hjemme av voksne, og sammen med barnet ditt. Det skal vi fortsatt gjøre. Å lese er å utvikle en nødvendig ferdighet og er et samarbeid mellom skole og hjem. For oss handler leksefri skole om alt ut over lesing. Å skulle lesing også være vanskelig, da skal man i dialog med skolen finne gode løsninger for akkurat ditt barn!

Vennesla arbeiderparti er kjent med at lekser praktiseres ulikt på skolene, og innad på skolene. Det kan ikke være slik at det er opp til kontaktlæreren om barnet ditt får leksefri skole. Her må politikerne ta ansvar og gi føringer.

Ja til skole, nei til lekser ut over lesetrening.